Signing trends 2026: dit kun je verwachten

De wereld van signing en reclame staat nooit stil. Nieuwe materialen, technieken en wensen van klanten zorgen ervoor dat er ieder jaar weer andere accenten liggen. Ook in 2026 zien we duidelijke ontwikkelingen die invloed hebben op hoe bedrijven, winkels en organisaties hun zichtbaarheid en uitstraling aanpakken.

In dit blog zetten we de belangrijkste trends voor je op een rij.


1. Duurzame materialen en productie

Steeds meer bedrijven en particulieren kiezen bewust voor duurzame oplossingen. In de signbranche betekent dit onder andere:

  • Folies en panelen die recyclebaar zijn
  • Duurzame inkten op waterbasis
  • Materialen die langer meegaan en minder onderhoud vragen
  • Hergebruik van bestaande frames en zuilen

Duurzaamheid is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je imago. Klanten waarderen het als je laat zien dat je hier aandacht aan besteedt.


2. Digitalisering en dynamische signing

Digitale schermen en LED-displays worden steeds betaalbaarder en beter. Ze maken het mogelijk om informatie snel aan te passen en dynamisch te communiceren. Denk aan:

  • Digitale bewegwijzering in grote panden
  • LED-schermen in etalages met wisselende campagnes
  • Digitale menuborden in horeca
  • Interactieve schermen bij beurzen of evenementen

Bedrijven combineren traditionele signing steeds vaker met digitale oplossingen.


3. Interieur signing als beleving

Interieur signing groeit door. Waar het vroeger vooral ging om logo’s en huisstijlkleuren, draait het nu steeds meer om beleving.

Een echte trend zijn PET-vilt panelen. Deze duurzame panelen worden gemaakt van gerecycled materiaal en zorgen voor een warme, moderne uitstraling. Ze verbeteren de akoestiek en passen perfect in kantoren, horeca en onderwijsruimtes. Je kunt ze toepassen als wandbekleding, plafondpanelen of zelfs als roomdividers. Omdat ze duurzaam én esthetisch zijn, verwachten we dat de vraag hiernaar in 2026 nog verder groeit.


  • Akoestische oplossingen zoals Descor én PET-vilt panelen
  • Wanddecoraties die sfeer en merkverhaal versterken
  • Raamfolie die zowel functioneel (privacy, zonwering) als decoratief is
  • Complete restyling van kantoren en winkels in één herkenbare stijl
  • PET-vilt panelen


4. Personalisatie en maatwerk

De tijd van standaardoplossingen is voorbij. Klanten willen maatwerk dat past bij hun merk en doelgroep. Dat betekent:

  • Unieke prints in eigen huisstijl
  • Ontwerpen die volledig op maat gemaakt zijn
  • Signing die flexibel aanpasbaar is bij veranderingen

Ook particulieren vragen steeds vaker om gepersonaliseerde wanddecoratie of raamfolie.


5. Slimme wayfinding

Bewegwijzering wordt steeds belangrijker in grote panden zoals ziekenhuizen, scholen en kantoren. In 2026 zien we:

  • Combinaties van traditionele borden en digitale schermen
  • Meer aandacht voor toegankelijkheid (grote letters, contrast, braille)
  • Heldere en vriendelijke ontwerpen die bijdragen aan de beleving van een pand

Wayfinding wordt niet meer gezien als “functioneel bordje”, maar als onderdeel van de complete huisstijl.


6. Autobelettering in nieuwe stijlen

Voertuigbelettering blijft populair, maar er zijn nieuwe trends:

  • Full wraps in felle kleuren en opvallende patronen
  • Reflecterende folies die ook in het donker zichtbaar zijn
  • Duurzamere folies die minder snel verkleuren
  • Ontwerpen die creatief inspelen op de vorm van het voertuig

Een rijdende auto is nog steeds een van de meest effectieve vormen van reclame – en dat zal in 2026 niet veranderen.


7. Flexibiliteit en tijdelijke signing

Bedrijven willen sneller kunnen schakelen. Acties en campagnes wisselen vaker. Dat betekent dat tijdelijke en makkelijk vervangbare signing steeds belangrijker wordt, zoals:

  • Magnetische panelen
  • Verplaatsbare zuilen
  • Stickers die eenvoudig te verwijderen zijn

Zo kan een winkel of bedrijf regelmatig de uitstraling vernieuwen zonder grote investeringen.


8. Combinatie van online en offline

Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit, maar bedrijven zien dat fysieke signing dit juist kan versterken. In 2026 worden online en offline steeds vaker gecombineerd, bijvoorbeeld:

  • QR-codes in signing die leiden naar online acties
  • Etalages die inspelen op social media campagnes
  • Event signing die direct gelinkt is aan online content


Wat betekent dit voor jou?

Of je nu een bedrijf, winkel of particulier bent: deze trends bieden kansen om je zichtbaarheid en uitstraling te versterken.

  • Duurzaamheid zorgt dat je toekomstbestendig bent
  • Interieur signing maakt je omgeving inspirerend
  • Wayfinding en digitalisering verbeteren de gebruikservaring
  • Autobelettering blijft een slimme manier om op te vallen


Hoe helpt JA! reclame & styling?

Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en vertalen ze naar praktische oplossingen. Omdat we alles in eigen huis doen – van ontwerp tot montage – kunnen we snel inspelen op nieuwe trends.

Of het nu gaat om een duurzame restyling, opvallende autobelettering of complete projectontzorging: wij regelen het.


Vooruitlopen in 2026?

Wil je jouw bedrijf of interieur klaar maken voor de toekomst? JA! reclame & styling denkt graag met je mee. Samen kijken we naar jouw wensen en passen we de nieuwste trends slim toe.

👉 Neem contact op en ontdek hoe we jouw zichtbaarheid kunnen versterken in 2026 en daarna.


door Tom Toussaint 21 augustus 2025
Interieur restyling: kleine aanpassingen, groot verschil
door Tom Toussaint 21 augustus 2025
Slimme bewegwijzering: zo vindt iedereen de weg in jouw pand 
door Tom Toussaint 21 augustus 2025
Opvallen onderweg: de kracht van voertuigbelettering 
door Tom Toussaint 21 augustus 2025
Van ontwerp tot montage: zo ontzorgen wij complete projecten 
door Tom Toussaint 21 augustus 2025
Raamfolie: comfort, privacy en uitstraling in één
door Tom Toussaint 21 augustus 2025
Akoestische oplossingen voor kantoren en horeca
door Tom Toussaint 21 augustus 2025
PET-vilt panelen: duurzaam, stijlvol en perfect voor akoestiek
door Jacques Stoop 5 januari 2022
Veel mensen zullen denken dat buitenreclame in deze tijd van binnen zitten en thuiswerken minder effect heeft dan anders, maar het tegenovergestelde is waar. In deze blog post geven wij een aantal argumenten waarom buitenreclame juist in deze tijd extra effect heeft en waarom u zeker niet moet stoppen met uw reclame uitingen. Je valt sneller op Hoewel veel mensen nu vaker en langer binnen zitten en vanuit huis werken, willen de meeste bijvoorbeeld tijdens de pauze er toch even uit. Doordat ze langere tijd binnen zitten en naar buiten gaan dan eigenlijk een soort van “uitje” is geworden, nemen ze hun omgeving beter tot zich. Hierdoor zullen er meer dingen,waar ze normaal gesproken niet zo op zullen letten, nu dus wel opvallen. Ook zullen veranderingen in een bekende omgeving sneller opvallen. Hierdoor zullen nieuwe reclameborden en spandoeken dus ook sneller gezien en gelezen worden. Naamsbekendheid is nog steeds belangrijk Ondernemers die nog niet open kunnen denken misschien dat reclame maken voor nu geen enkele zin heeft maar dit is niet waar. Het is juist erg belangrijk dat jouw doelgroep aan je blijft denken. Buitenreclame kan hier een belangrijke rol in spelen. Zoals hierboven al is geschreven vallen veranderingen in de omgeving sneller op, waardoor jouw onderneming meer kans maakt om nieuwe lokale klanten te trekken die eerder misschien nog nooit van jouw onderneming gehoord hadden. Ook worden reclameborden nu veel gebruikt om andere sectoren te bedanken. Denk hierbij aan de zorg en aan de transport sector. Door een bedankbericht te plaatsen op een spandoek of reclamebord in jouw huisstijl en met jouw logo kan je laten zien dat je andere sectoren steunt en zo creëer je ook weer meer naamsbekendheid. Wij hopen dat door deze post ondernemers de waarde van buitenreclame ook in deze tijd nog steeds zien. Het zou zonde zijn als je in deze tijd klanten verliest of misloopt doordat je jouw reclame uitingen op een lager pitje hebt staan. Terwijl dit juist in deze tijd voor nieuwe klanten kan zorgen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw onderneming? Neem dan contact met ons op en samen gaan we opzoek naar een passende oplossing voor uw bedrijf.
door Jacques Stoop 14 mei 2020
De maatregelen tegen verspreiding van het Coronavirus zijn tot 20 mei verlengd en het is nog maar de vraag of dit ook de definitieve einddatum is. Tevens is er al aangegeven dat we zullen moeten wennen aan de zogenoemde ‘1,5 meter samenleving’. Het is belangrijk dat de normale bezigheden zoals boodschappen doen, naar de kapper gaan of werken toch zo veilig mogelijk gedaan kunnen worden en hiervoor bieden wij verschillende oplossingen aan. Om bedrijven de mogelijkheid te geven om toch open te blijven kunnen wij verschillende oplossingen plaatsen in en om uw pand. Hierdoor worden uw werknemers en uw klanten zo goed mogelijk beschermd tegen het Coronavirus. Zo kunnen wij vloerstickers aanbrengen of kuchschermen monteren. In deze blogpost geven wij wat meer informatie over de verschillende social distancing signings die wij aanbieden. Mocht u meer informatie willen of bent u geïnteresseerd in een van onze producten? Neem dan contact met ons op en dan gaan we samen opzoek naar een passende oplossing. Daarnaast kunnen wij uw bedrijf ook van een passend advies voorzien. Kuchschermen Deze doorzichtige schermen zie je al bijna overal bij iedere kassa. De schermen beschermen de kassamedewerkers tegen stoffen van buitenaf. Wij monteren deze schermen rond de kassa zodat alle kanten zijn afgeschermd. Hierdoor is de medewerker optimaal beschermd. Vloerstickers Met vloerstickers kan er worden aangegeven hoeveel afstand bezoekers moeten houden in bijvoorbeeld de wachtrij en kan er worden aangegeven via welke route bezoekers een pand moeten doorlopen. Wij kunnen niet alleen vloerstickers leveren maar ook muur en plafond stickers. Stickers vallen snel op en kunnen bezoekers informeren over maatregelen die genomen worden. Informatieborden Met informatieborden kunt u informatie delen met uw bezoekers of langskomend verkeer. Hierop kunt u bijvoorbeeld de voorwaarden die gelden om de winkel binnen te mogen vermelden. Deze borden zijn volledig te personaliseren met uw eigen tekst, afbeeldingen, logo en huisstijl. Afstandskussens Deze kussens zijn samen 1,5 meter lang en geven dus aan hoeveel afstand mensen die langs elkaar zitten moeten houden. Deze kussens kunnen bijvoorbeeld in de kantine worden gelegd. Ook deze kussens zijn te personaliseren met uw eigen huisstijl. Plafondhangers Plafondhangers zie je vaak in de supermarkt wanneer er een actie bezig is. Het zijn eigenlijk kleinere informatie borden die aan het plafond hangen. Met deze borden kunt u informatie met uw bezoekers delen. Ook deze borden zijn volledig te personaliseren. Roomdividers Roomdividers zijn ondoorzichtige schermen die een ruimte opsplitsen. Door deze schermen kunnen uw werknemers of klanten beter afstand van elkaar houden. Deze roomdividers zijn ook volledig te personaliseren. Helaas zullen de genomen maatregelen voorlopig nog niet worden teruggedraaid. Omdat wij het zo belangrijk vinden dat alle bedrijven zoveel mogelijk open kunnen blijven bieden wij bovenstaande social distancing signing aan. Hierdoor hopen wij dat bedrijven toch veilig door kunnen gaan met hun normale werkzaamheden. Mocht u meer informatie willen of bent u geïnteresseerd in een van onze producten? Neem dan contact met ons op en dan gaan we samen opzoek naar een passende oplossing.